Projek Laman Herba Mini - Sempena CMO Covid-19

Bismillahirrahmanirrahim --

Laman Herba Mini Tepi Rumah

Hari ni hari ke-4 2nd phase CMO... or 18 days in total of CMO Covid-19 in Malaysia, so I am thinking of officially  recording the process of the making of  MyHerbs Mini Garden atau Projek Laman Herba Mini kat tepi rumah ni. Projek ni sebenarnya dah bermula dari bulan Oktober tahun lepas, 2019 secara seriously... sebelum tu idea dah ada cuma buat sambil-sambil. Bila nak really complete tak tahu lah, may be it will be endless... sebab the real excitement is in the process... never really thought of how it turns out to be. Here are the photos of the Laman Herba Mini tu :




Laman Herba Mini dari porch

projek laman herba mini

laman herba mini

Those are the area involved... kecik jer kawasannya.

Here is the view from the entrance :

Pandangan dari pagar

The thing is, there are so many plants that I am planning to have but there is so small the space I have... and I also want to have an open space a little bit. So how... hahaha

The plants in my mini herbs garden/Laman Herba Mini, that I have so far are :

27 jenis tanaman setakat hari ni 4/3/2020

Ada dua jenis pokok ulaman yang saya masih tak tahu nama...

pokok misteri


Pokok ni baru saja semai dari keratan batang which I took it from my parents' house... Nanti bila dah besar dan berbunga, I'll post much clearer photo later so people can identify what type of plant is it..

Antara pokok-pokok lain yang ada di laman rumah adalah seperti berikut :
  • Sirih Gading / Money Plant
  • Dracaena Fragrans (orang kita panggil apa tak tahu pokok ni)
  • Dracaena Surculosa / Buluh Jepun
  • Philodendron Burle Marx
  • Zamia / Pokok Ong  (orang cina panggil)
  • Kembang CIna 
  • Mayang Sari
  • Ros Jepun
  • Jade Plant
  • Lidah Jin / Lidah Mertua (bahasa Indonesia)
  • Spider Plant
  • Sepit Udang / Heliconia Psittacorum
  • Pokok Bunga Ruella
Alright, so last sekali I also have a Mini Fish Pond - Kolam Tilapia Mini to add up to my mini herbs garden. Kalau tak ada kolam, rasa macam tak lengkap saja kan, and I decided to have Tilapia sebab ikan Tilapia ni, kata orang mudah nak bela...

Kolam Ikan Tilapia Mini





Comments

Post a Comment